< Over PIKOH | Geschiedenis
Geschiedenis
Sinds 1955 toonaangevend
Historiek
Opgericht in 1955 door de Provincie Limburg: “Provinciale Technische School voor Ambachtelijke Kunsten en Bouwkundig Tekenen”.
1958: na de uitbreiding van de school met afdelingen voor Hoger Onderwijs: “Provinciaal Hoger Instituut voor Architectuur en Toegepaste Kunsten”.
1970: afdelingen Architectuur en Hoger Binnenhuiskunst scheiden af: “Provinciaal Hoger Instituut voor Kunstonderwijs”.
1995: Hogere afdeling Beeldende Kunsten wordt afgescheiden en opgenomen in “PHL-Departement Beeldende Kunsten”. Bij de secundaire afdelingen van het kunstonderwijs wordt een afdeling Verpleegkunde (ASBO) toegevoegd: “Provinciale Secundaire School Hasselt, Kunst en Verpleegkunde” met een afdeling Kunst (PIKOH) en Verpleegkunde (PIVH).
1999: oprichting Scholengemeenschap van het Provinciaal en Stedelijk Onderwijs Midden – en Zuid-Limburg. De Provinciale Secundaire School Hasselt, Kunst en Verpleegkunde wordt samen met 7 andere provinciale scholen hieronder samengevoegd.
2004 wijziging naar SGPSOL: Scholengemeenschap van het Provinciaal en Stedelijk Onderwijs Limburg: alle Limburgse secundaire provinciale scholen, waaronder de Provinciale Kunsthumaniora worden in deze scholengemeenschap opgenomen.
De Provinciale Kunsthumaniora kent een grote bloei o.a. door de oprichting van nieuwe studierichtingen:
- September 2000: start van de studierichting Audiovisuele Vorming
- September 2000: start van de studierichting Artistieke Opleiding
- September 2001: start van de studierichting Woordkunst-drama
- September 2014: start van de studierichting Dans
- September 2015: start van de studierichting Muziek
- September 2020: start van de studierichting Creatie en Mode
Evolutie van de secundaire afdelingen
Tot september 1984: alleen secundair Kunstonderwijs type II (4de, 5de en 6de jaar).
Vanaf september 1984: vernieuwd secundair Kunstonderwijs type I (3de, 4de, 5de en 6de jaar).
Vanaf september 1991: invoering eenheidsstructuur.
Vanaf september 2017: start eerste graad Artistieke Vormgeving