Vragen?

+32 11 26 72 72

Provincie Limburg

PIKOH X

PIKOHX is de pedagogische studiedag van PIKOH.

Een klein werkgroepje heeft begin dit schooljaar de koppen bij elkaar gestoken om een boeiende pedagogische studiedag te organiseren. De voorbije maanden hebben tal van vergaderingen ons geleid naar PikohX. 

We hebben geprobeerd om er een boeiende en leerrijke dag van te maken waar iedereen aan zijn trekken komt. Maar liefst negen sprekers delen hun kennis in Z33 aangevuld met boeiende rondleidingen en een heuse speeddate. 

Wij hopen van harte dat je een boeiende en leerrijke pedagogische studiedag beleeft.

Groeten

Liza, Ina, Frederic en Davy

PIKOHW

Locatie

We hebben een unieke locatie voor PikohX kunnen vastleggen: Z33. Z33 opent die dag speciaal voor ons de deuren. 

Adres:

Z33

huis voor actuele kunst & design

Bonnefantenstraat 1

3510 Hasselt

Je parkeert je auto best aan de school. 

Tijdsschema

Onthaal: Tussen 8u30 en 9u00.

Welkomstwoord: 9u10

Blok 1: 9u30 tot 10u10

Blok 2: 10u20 tot 11u00

Blok 3: 11u10 tot 11u50

Middagpauze

Blok 3: 13u10 tot 13u50

Blok 4: 14u00 tot 14u40

Afsluiting PikohX | De muur: Aansluitend

Einde: 16u

Speeddate en rondleiding komen in elk blok voor.

TIP! Volg het stappenplan voor het reserveren van je activiteiten. Je reserveert best eerst de rondleiding in een blok waar een lezing geprogrammeerd staat die je minder interessant vindt.

Je hebt hiervoor een handig overzicht in je bakje liggen. Hieronder vind je de uitleg van elke lezing terug.

Ken je collega

Speeddate

Onze school is de laatste jaren groot geworden. Onder leiding van onze PIKOH M.C. zorgen we er voor dat je op een zeer snelle manier jouw collega's leert kennen. 

Wie weet wat er nog allemaal volgt na je eerste date!

This Is Us

Rondleiding

Tot 18 februari 2024 loopt de tentoonstelling 'This Is Us'. Voor de eerste keer toont een museum werk uit de collecties van de vier grootste Vlaamse musea (M HKA, S.M.A.K., Mu.ZEE en M.Leuven met als thema het kunstinstituut als leeromgeving.

Meer info op de website van Z33.

Jef Geys maakt school

Rondleiding

Jef Geys (1934-2018) was leraar en kunstenaar. ⁠Jef Geys maakt school + Classroom: Classroom is een architectuurtentoonstelling die zich buigt over leeromgeving van jongeren. De tentoonstelling focust zich op zijn werk tussen 1963 en 1989.

Meer info op de website van Z33.

 

Van 9u30 tot 10u10

Sprekers blok 1

Inleiding tot artificiële intelligentie + cases

Prof. Bart Thijs, KULeuven

Introductie

Bart Thijs is professor aan de faculteit economie en bedrijfswetenschappen. Hij is ook lid van Leuven.AI (KU Leuven Instituut voor Artificiële Intelligentie). Het spreekt dan voor zich dat hij je komt introduceren in de wereld van Artificiële Intelligentie. Wat is A.I.? Hoe werkt A.I.? En als laatste geeft hij een inzicht in een aantal A.I.-toepassingen die hij en zijn studenten de laatste jaren uitgevoerd hebben.

Waarom is deze lezing interessant?

A.I. roept veel vragen op, meestal omdat men er weinig van weet. Vaak nemen mensen een standpunt in voor of tegen A.I. zonder écht te weten waarover dit gaat.

Met deze lezing willen we je een inzicht geven in A.I. en zijn mogelijkheden en kan je in de toekomst vlot meepraten over A.I.

Hoe innovatie gebruiken?

Dave Seré

Introductie

Dave Seré begon als multicamera cameraman en vond al snel zijn weg als regisseur naar liveshows. In 2005 specialiseerde zijn bedrijf Life Entertainment Group zich in multicamera, live tv-shows en muziekconcerten. In de jaren daarna herontdekte Dave zijn passie voor de klassieke camera en licht. Hij werd Director of Photography en werkte onder andere samen met Bradley Boatman, bekend van the A-team en Airwolf. 

Dave is nu coördinator en sr. lector bij de University Colleges Leuven Limburg en is de geestelijke vader van het BM traject “creative media management”. Dave kan je ook terug vinden op CORDA in Hasselt als manager van UCLL XPLab, een research and development eenheid binnen UCLL gespecialiseerd in extended reality (AR, VR, HOLO, etc), robotica en prototyping.

Waarom is deze lezing interessant?

Hoe artistiek en creatief denken een spil is in (industrie 5.0) onderzoek en innovatie? Hij legt aan de hand van een interactieve sessie uit hoe innovatie kan gebruikt worden. 

Van 10u20 tot 11u00

Sprekers blok 2

 

Artificiële intelligentie in de lespraktijk

Charlotte Belliard | Schoolmakers

Introductie

Schoolmakers is een coöperatieve vennootschap die scholen begeleidt in leer- en veranderprocessen. Charlotte Belliard van Schoolmakers is specialiste AI in de lespraktijk en zal komen toelichten hoe we deze slimme tools en methodieken kunnen inzetten in de lessen algemene vakken én praktijkvakken.

Waarom is deze lezing interessant?

Dit is een toegepaste uiteenzetting over het gebruik van AI in de algemene vakken en in de praktijkvakken, als ondersteuning voor leraar en leerling. Bovendien is dit een boeiende keynote met aandacht voor de ethische vraagstukken rond AI in ons onderwijs, en de leerkansen die ze meedragen. Wat zijn de nuances en de gevaren waar we rekening mee moeten houden? Is er ook een dark side?

Met deze lezing willen we je een inzicht geven in A.I. en zijn mogelijkheden en kan je in de toekomst vlot meepraten over A.I.

Striptekenen is samenwerken

Mario Boon | Illustrator

Introductie

Mario Boon is sinds 1999 professioneel stripmaker en kinderboekillustrator. Hij tekende onder meer strips in opdracht voor Studio 100, P-Magazine en uitgevers. Zijn werk is gepubliceerd in meer dan 10 landen over heel de wereld. Zijn strip “Dirk, het leven is een strijd waard" i.s.m. Dr. Luc Colemont heeft meer dan 100.000 exemplaren verkocht en werd vertaald in 12 talen. 

Waarom is deze lezing interessant?

Een stripverhaal is een effectief medium om een boodschap te doen begrijpen. Het maken van een strip vereist een samenwerking. De mythe van de eenzame stripmaker is niet meer dan een mythe. Vaak zijn er verschikkende schakels in het maakproces. Zelfs de meest succesvolle stripmakers kunnen niet zonder anderen om te komen tot het eindresultaat en ook daarna volgt nog een hele ketting van mensen, nodig om de lezer te bereiken. Aan de hand van zijn werkproces neemt hij je mee in het productieproces van een strip.

Van 11u10 tot 11u50

Sprekers blok 3

Drugs in onze omgeving

Gert Vanhees | LRH, PLOT

Introductie

Gert Vanhees is diensthoofd van de Lokale Recherche LRH en hoofddocent gerechtelijke Politie PLOT Limburg. Hij is dagelijks bezig met gerechtelijke onderzoeken, voornamelijk binnen het domein drugs. Hij is namens S.C.I. Onderzoeksmethoden een regelmatig gevraagde gastspreker over het georganiseerde drugsmilieu, dat veel dichter naast onze deur voorkomt dan we denken.

Waarom is deze lezing interessant?

Zijn wij naïef als we denken dat het drugsgebruik bij jongeren, maar ook in het algemeen, niet voorkomt in onze nabije omgeving? Hoe begint het en zouden we het kunnen opmerken als we beter geïnformeerd zijn? Hoe kunnen we onze leerlingen en kinderen beter wapenen tegen al deze, op het eerste gezicht, onschuldige verleidingen? Gert Vanhees vertelt erover vanuit jarenlange praktijkervaring als doorwinterde drugsspeurder.

Feedback geven en krijgen

Dominic Rossi | Corodo

Introductie

Dominic Rossi is oprichter van Corodo, waar hij als individuele high performance coach talentvolle en internationale professionele topsporters, ondernemers en artiesten begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling. Hij is ook auteur van het boek ‘feedback geven en krijgen’ voor coaches en leidinggevende met een hart voor groei.

Waarom is deze lezing interessant?

Tijdens de interactieve presentatie neemt hij je mee in vier basisprincipes die zorgen voor enerzijds het creëren van een goede voedingsbodem voor het geven, krijgen en vragen van feedback. Anderzijds zorgt deze voedingsbodem er ook voor dat iedereen in de organisatie iedere dag wereldkampioen wil zijn in de beste versie van zichzelf binnen zijn eigen mogelijkheden.

Van 13u10 tot 13u50

Sprekers blok 4

Hoe reizen mijn leven veranderde

Wereldreiziger

Deze lezing wordt vervangen door een een tweede lezing van Gert Vanhees over drugs.

Feedback geven en krijgen

Dominic Rossi | Corodo

Introductie

Dominic Rossi is oprichter van Corodo, waar hij als individuele high performance coach talentvolle en internationale professionele topsporters, ondernemers en artiesten begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling. Hij is ook auteur van het boek ‘feedback geven en krijgen’ voor coaches en leidinggevende met een hart voor groei.

Waarom is deze lezing interessant?

Tijdens de interactieve presentatie neemt hij je mee in vier basisprincipes die zorgen voor enerzijds het creëren van een goede voedingsbodem voor het geven, krijgen en vragen van feedback. Anderzijds zorgt deze voedingsbodem er ook voor dat iedereen in de organisatie iedere dag wereldkampioen wil zijn in de beste versie van zichzelf binnen zijn eigen mogelijkheden.

Van 14u00 tot 14u40

Sprekers blok 5

Pitch-Bitch

Jo Peters | Deusjevoo & Upspace

Introductie

Jo Peters komt zelf uit het kunstonderwijs. Vandaag runt hij Deusjevoo en ontwerpt hij de belangrijkste decors van televisieshows in Vlaanderen. 

Jo is ook een begenadigd spreker. Op PIKOHX komt hij zijn lezing 'Pitch Bitch' brengen. Onze leerlingen worden vaak geconfronteerd met 'free design'. Dit wil zeggen dat kunstenaars gratis moeten werken en moeilijk rondkomen. Tijdens de lezing krijg je een inzicht in het creatieve proces en waarom artistiek werk betaald dient te worden. 

Waarom is deze lezing interessant?

We willen met deze lezing, leraren algemene vakken en kunstvakken, inzicht geven in het ontwerpproces opdat je de leerlingen kan ondersteunen met betrekking tot hun latere beroepsleven. Voor de leraren kunstvakken is dit ook interessant om eventueel toe te passen voor hun artistiek werk buiten de school. 

Over Z33

Adinda Van Geystelen | Z33

Introductie

Adinda Van Geystelen is Algemeen en Artistiek Directeur van Z33. Adinda heeft jarenlange ervaring in de culturele sector en is een experte op vlak van artistiek beleid. Sinds 2020 loodst zij samen met haar gedreven team dit Huis voor actuele kunst, architectuur en design door boeiende tijden. Z33 toont hoe kunstenaars en ontwerpers onze samenleving van morgen mee vormgeven. Z33 is een pareltje van een museum met internationale uitstraling. Wij danken hen voor de gastvrijheid voor onze pedagogische studiedag.

Waarom is deze lezing interessant?

Z33 zet enorm in op het toegankelijk maken van het huis voor jongeren. Ze proberen nauw samen te werken met scholen en leerkrachten om zo veel mogelijk leerlingen te bereiken. Wat zijn de plannen van Z33 en hoe werkt hun educatief project? Wat zijn de mogelijkheden voor samenwerkingen in de toekomst en hoe kunnen wij als kunstschool de nabijheid van dit kunstinstituut zo veel mogelijk benutten.'

Om deze dag af te sluiten vragen we je om hetgeen je meeneemt voor jezelf, voor thuis, voor je leerlingen, voor je klas of voor de school op onze 'muur' te plakken. 

Deze muur nemen we mee naar school. Daar krijgt onze muur een mooie plaats en kan je regelmatig even terugblikken naar de meest inspiratierijke momenten van jou en de collega's.

Tijdens het muurmoment is het mogelijk om nog wat na te praten en van gedachten te wisselen met je collega's in de bar.

Denk er aan!

  • 1 ticket per blok (er zijn 5 blokken)
  • Je dient minstens één rondleiding te reserveren (STAP1)
  • Vervolgens reserveer je jouw speeddate als je hieraan wenst deel te nemen. (STAP2 - Speeddate)
  • Als laatste reserveer je jouw tickets voor de overblijvende momenten (STAP2 - Lezingen)

Je ontvangt een bevestigingsmail in je opgegeven mailbox.

Stap 1

 

Klik op de knop op je ticket te reserveren.

knop stap1 rondledingen

 

Stap 2

 

Wil je deelnemen aan een speeddate? Dit is niet verplicht. Je kan ook meteen inschrijven voor de lezingen.

Knop speeddates

 

lezingen